سه نما در حال بارگزاری ...

  • 30 بازدید
  • ۱۴۰۱/۳/۵

دنیای ما ، جایی که اینترنت اشیاء (IoT) تقریباً در هر محصولی که استفاده می کنیم وجود دارد ، به سرعت در حال تبدیل شدن به جایی است که داده های بزرگ در آن حرف اول را می زند. اگرچه هنوز بسیاری از مردم اینترنت اشیا را به صورت مبهم و انتزاعی می بینند ،حتی شکی نیست که حجم نظری داده ها نیز باورنکردنی است.



یکی از روشهای بدیهی که بسیاری از کارشناسان پیشنهاد می کنند که با آن ما این داده ها را مدیریت و استفاده کنیم ، نظریه و نرم افزار مدیریت چرخه عمر محصول (PLM) است. PLM با توانایی خود در سازماندهی استراتژی ها ، اطلاعات و قابلیت های توسعه متفاوت ، پتانسیل عظیمی برای مقیاس بندی دارد. این امر همچنین به همه ذینفعان در چرخه عمر محصول اجازه می دهد تا ببینند عملکرد محصول چگونه است و چگونه در زمان واقعی مورد استفاده قرار می گیرد ، بدون اینکه منتظر گزارش مشتریان از آن باشیم. این به نوبه خود PLM را بسیار بهبود می بخشد.



در این راهنما ، گام ها و مراحل مدیریت چرخه عمر محصول (PLM) ، نحوه سازماندهی آن را توضیح داده و نمونه هایی را ارائه می دهیم. شما در مورد مفاهیم و سایر چرخه های  که در PLM همپوشانی دارند و هم چنین در مورد مزایا و چالش های مورد انتظار آشنا خواهید شد. در نهایت ، ما PLM را برای کسب و کار شما بررسی می کنیم و بهترین نکات و بینش کارشناسان را در مورد اینکه آینده PLM چگونه است , بررسی می کنیم.



مدیریت چرخه عمر محصول (PLM) چیست؟



 



مدیریت چرخه عمر محصول (PLM) عبارت است از ادغام همه جنبه های یک محصول ، که از مفهوم سازی چرخه عمر محصول (PLC) تا دفع محصول و اجزای آن می باشد. PLM بینش کلی سازمان را برای مدیریت داده ها ، افراد ، نرم افزار ، تولید ، بازاریابی و برنامه های کلی برای محصول در بر می گیرد.



PLM هزینه را کاهش می دهد و زمان بازاری شدن  را برای توسعه محصول جدید (NPD) شتاب می دهد. این که محصولات جدید شامل تغییرات افزایشی یا برگرفته شده به محصولات قدیمی ، اقلام جدید پیشگامانه یا نسل بعدی پلتفرم باشد ، برای هر سازمانی باید فرآیندی برای مدیریت آنها وجود داشته باشد. این فرآیند توسعه محصول جدید (PDP) از PLC برای تعیین شکل و ترتیب کلی فرایند استفاده می کند. یک PLM خوب، جامع است ، اطلاعات محصول را مدیریت و امن می کند و اطمینان می دهد که فرآیندهای تجاری از اطلاعات استفاده می کنند و بر اساس آنها ساخته می شوند.



سه عنصر اصلی PLM عبارتند از:



فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT):در مورد ملزومات پلتفرم ها و سیستم های یکپارچه هست :شامل معماری،ابزارها و استانداردهاست.



فرآیندها:که شامل همه موارد مربوط به افراد،مهارت ها و سازمان درگیر می شود.



روش ها:روندها، قوانین و شیوه ها در این قسمت گنجانده می شوند.



PLM در حال گسترش است زیرا اقتصاد جهانی شده است.برون سپاری و ابتکارات زنجیره تامین جدید، همراه با دوره های تولید کوتاه تر، مستلزم آن است که شرکت ها اطلاعات قابل اعتماد و به روز برای تولید داشته باشند.از آنجا که اینترنت اشتراک گذاری سریع اطلاعات با شرکای دور را امکان پذیر می کند، اکنون، PLM امکان تنظیم مشخصات تولید را در طول تولید فراهم می کند.این فرآیند معمولاً روزها یا هفته‌ها با بخش‌های مهندسی و تولید سیلد طول می‌کشد، به‌ویژه اگر مرکز تولید در کشور دیگری باشد.



 



PLM سرعت شما را برای بازاریابی به روش های مختلف افزایش می دهد:



تغییراتتان در طول زمان را مدیریت می کنید.



سازمان خود را با دانش محصول به روز نگه می دارید.



سیستم های سازمانی تان را یکپارچه می کنید.



امکان ثبت مواد اولیه و قطعات را دارید.



امکان پیگیری مراحل تولید را دارید.



امکان مدیریت هدف محصول و انتظارات مشتری را دارید.



فهرست بندی خواص شیمیایی و فیزیکی 



امکان نگه داشت و کنترل تاریخچه نسخه محصول



ثبت گذشته،حال،آینده مفاهیم و محصول ها



ثبت تغییرات در خواسته های مشتری، مقررات، بهبودها و هزینه ها



 



چرخه عمر محصول چیست؟



PLC فرضیه ای است که هر محصول از آن عبور می کند که شامل الگوی معرفی به بازار، رشد، بلوغ و کاهش است.همانطور که محصول زمان بیشتری را در بازار می گذراند و راه خود را در چرخه باز می کند، فروش آن افزایش می یابد. PLC هر محصول از نظر طول دامنه و مدت زمان متفاوت است و هر محصول در معرض ریسک خارج نشدن از مرحله معرفی است.با این حال، استراتژی شرکت باید در هر یک از مراحل ثابت بماند.



PLC به طور خلاصه به شرح زیر است:



مرحله اول: توسعه محصول: محصول جدید معرفی می شود. این زمانی است که تمام تحقیق و توسعه اتفاق می افتد.



مرحله دوم: رشد محصول: محصول فراتر از یک ایده یا نمونه اولیه است. در این مرحله محصول تولید، به بازاریابی و عرضه می شود. توزیع افزایش می یابد، تقاضا افزایش می یابد و رقابت نیز افزایش می یابد.



مرحله سوم: بلوغ محصول: در این مرحله، محصول به طور گسترده در دسترس است و رقبای زیادی در بازار وجود دارد. شما محصول را به بخش های مختلف بازاریابی می کنید، اما هزینه های بیشتر برای تبلیغات تاثیری بر تقاضای آن نخواهد داشت.



 



مرحله چهارم: کاهش محصول: محصول در حال از دست دادن سهم بازار، یا منسوخ شدن است. به خوبی از نقطه بالاترین تقاضا گذشته است و تقاضا کاهش می یابد.



 





علاوه بر این، چرخه عمر محصول بر میانگین قیمت فروش (ASP) تأثیر می گذارد. ASP مقداری است که شما به طور کلی محصولات یا خدمات خود را به ازای آن می فروشید. وقتی محصولی رقبای زیادی داشته باشد یا در مرحله افول PLC باشد، ASP کمتر خواهد بود. 



تصویر محصول همچنین ASP را هدایت می کند. محصولات با تصویر انحصاری دارای ASP بالاتری هستند. به عنوان مثال چمدان های لویی ویتون یک برند لوکس از محصولاتی به حساب می آیند که با دست ساخته می شوند و از مرغوب ترین مواد استفاده می کنند. مجموعه محدودی از محصولات، زمان انتظار طولانی برای تهیه یک محصول و قیمت بالاتر از حد متوسط وجود دارد. این شرکت حتی روند تولید خود را سرعت بخشیده است، اما قیمت هنوز هم نشان دهنده انحصار و زمان عرضه به بازار یک کیف سفارشی است. در واقع، لویی ویتون در سال 2013 قیمت‌های خود را افزایش داد تا مشتریان گران‌قیمت بیشتری را جذب کند، زیرا آنها کاهش قیمت را تجربه کردند. این رویکرد یک پیچ و تاب جالب در PLC است زیرا به طور معمول قیمت ها با کاهش تقاضا کاهش می یابد.



مثال چرخه عمر محصول و بازاریابی



بیایید ببینیم دسته بندی محصولات آبمیوه سالم چگونه در چرخه عمر محصول حرکت کرده است.



 





 



معرفی: آب میوه در فروشگاه های مواد غذایی سالم و در بسته بندی ساده موجود می شود و به عنوان یک غذای سالم به بازار عرضه می شود. بازاریابی تمامی تصمیمات قیمت گذاری و برندسازی را تعیین می کند .



رشد: آب میوه در راهروهای یخچال دار فروشگاه های مواد غذایی با جعبه بزرگ در دسترس می شود. بسته بندی برای جذابیت بیشتر طراحی شده است. توضیحات آب هویج و آب توت وجود دارد. توزیع کنندگان در تلاش هستند تا شناخت برند و سهم بازار را افزایش دهند.



بلوغ: محصول دوباره اختراع و به بازار عرضه می شود. شمارش کالری کاهش می‌یابد و دستور غذا حتی بهتر می‌شود. بسته بندی انفرادی، نیم گالن و گالن به اندازه ارائه می شود. اشباع بازار به دست آمده است، بنابراین برای حفظ سهم، آب میوه به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از رژیم غذایی شما به بازار عرضه می شود، نه فقط یک خوراکی سرگرم کننده



کاهش: این محصول هنوز رو به کاهش نیست. با این حال، شرکت های خاصی که سهم بازار آنها به دلیل رقابت شدید در این بخش کاهش یافته است، ممکن است در حال توسعه استراتژی خروج باشند      

اشتراک گذاری
نویسنده