سه نما در حال بارگزاری ...

  • 177 بازدید
  • علی حجتی
  • ۱۴۰۱/۳/۵

ساخت مرحله به مرحله بوم OKR 



در این مقاله در 4 مرحله، موفق به نوشتن یک OKR کاملا مشخص برای کارتان خواهید شد. OKR یک روش برنامه ریزی آبشاری ( از کل به جزء) است. بسیاری در زمینه ی اجرای عملی OKR به مشکل می خورد، زیرا نوشتن اهداف و نتایج کلیدی، به خودی خود یک برنامه الزام آور عملی را به شما معرفی نمیکند. این مهم است که دقیقا چه کار (فعالیت) هایی، توسط چه کس (یا کسانی) و در چه زمانی باید انجام شود تا به نتایج کلیدی و در نهایت اهداف تعیین شده نائل گردید. بر همین اساس روش OKRIA با نگاهی از کل به جز تمام نیاز شما و تیمتان به یک روش برنامه ریزی مشخص OKR را برطرف میکند. دقت کنید که در این روش ممکن است شما برخی مراحل را حذف و یا تلفیق کنید، این به نبوغ مدیریتی شما بستگی دارد که چگونه OKRIA را پیاده سازی میکنید. در ضمن این یک روش دستی برای اجرای OKR است. امروزه نرم افزارها و سامانه های مجازی بسیاری در زمینه اجرای OKR به کسب و کارها خدمت رسانی می کنند. که با برقراری ارتباط مجازی میان افراد تیم و اهداف و نتایج کلیدی تعریف شده و همچنین محاسبه هوشمند درصد پیشرفت، دیگر نیاز شما به ماشین حساب و فرمول های ریاضی را برطرف می کند. 



چگونه کار می کند؟



OKRIA یک روش برای برقراری ارتباط بین تمام سطوح سازمان است، با مشخص کردن اهداف و نتایج کلیدی و سپس پروژه ها و فعالیت های لازم، از جزئی ترین تا کلی ترین قسمت کاری سازمان شما را برنامه ریزی می کند و یک ارتباط منقطی میان چشم انداز ها و فعالیت ها شکل می دهد. 



در اجرای این فرایند به 4 بوم نیاز داریم:



1.بوم اهداف



2. بوم نتایج کلیدی



3. بوم پروژه ها



4. بوم فعالیت ها



در این زمینه نیاز است که ابتدا در جلسه ای مدیران رده بالای سازمان شما در مورد اهداف و نتایج کلیدی به توافق برسند، سپس بوم اهداف و نتایج کلیدی تکمیل شده، در جلسه دیگری مدیران رده متوسط در مورد نتایج کلیدی و پروژه ها به جمع بندی رسیده و بوم آن را تهیه کنند. و در نهایت اعضای تیم های شما با بوم فعالیت ها آشنا شده و نسبت به ان توجیه شوند.همچنین لازم است که در فواصل زمانی منظم با توجه به میزان پیشرفت و نظرات جدیدی که ارائه میشود، در جهت تسریع رسیدن به اهدافتان بوم ها را نو سازی کرده یا بهبود بخشید.



 



شروع



مرحله اول



اهداف و نتایج کلیدی:



اهداف، شامل مقاصد (goals) کیفی در راه رسیدن به چشم انداز هستند. و نتایج کلیدی عبارت است از شواهد کمی مبنی بر تکمیل اهداف. هنگامی که این دو کنار هم قرار بگیرند، ما قادریم مقاصدی معین کرده و شواهدی برای دستیابی به آن ها ارائه کنیم. در اینجا قالبی برای ایجاد اهداف و نتایج کلیدی به شما ارائه می شود که همچنان روحیه خلاقیت و کار تیمی را هم حفظ می کند.



بوم اهداف



بوم اهداف از بخش هایی تشکیل شده است، شما با همکاری هر بخش را برای رسیدن به اهداف پر می کنید. بوم اهداف برای کمک به شما در جهت ساختن اهداف مختصر و مفید با ویژگی های زیر ایجاد شده است:




  • کیفی : یعنی مبتنی بر کیفیت ها نه کمیت ها

  • رویایی: به این معنا که درجهت حرکت به سمت یک چشم انداز و به صورت خوشبینانه تعریف شده اند.

  • کنش پذیر: قابل پیگیری و عمل محور باشد.

  • جهت دار: به طور واضح در محدوده ای که می خواهید تغییری ایجاد کنید تعریف شده باشد.

  • زماندار: تاریخی که می خواهید به اهدافتان برسید مشخص باشد. 



برای آشنایی با بوم اهداف، قسمت های مختلف آن را جداگانه شرح می دهیم.



 



 





 



چشم انداز



باید چشم انداز، یا هدف متعالی سازمان یا تیم خود را بنویسید. چشم انداز باید واجد 4 ویژگی زیر باشد:



1. مختصر و مشخص



2. قابل درک 



3. جاه طلبانه 



4. هدفمند و راه نما



اگر چشم انداز سازمانی شما گسترده است، توصیه می کنیم با یک چشم انداز یک ساله طبق برنامه ریزی استراتژیک شروع کنید که به سمت یک موضوع یا ابتکار اصلی (مثلاً تحول دیجیتال) هدایت می شود. این چشم انداز به عنوان ستاره شمالی ما در نوشتن اهداف عمل می کند و این اولین بخش است که در بوم اهداف خود تکمیل می کنیم.



مثال:




  • آکسفام: دنیایی بدون فقر!

  • تسلا: تسریع در حرکت جهان به سمت انرژی های پایدار



تاریخ دست یابی



اگرچه ممکن است چشم انداز شما طولانی مدت باشد، ولی تخمین یک تاریخ دست یابی برای آن در تعیین اولویت بندی و تاریخ دسترسی اهدافتان به شما کمک خواهد کرد.



مثال:




  • تا پایان دهه

  • تا زمستان 2025

  • 30 مهر ماه سال 1405 ساعت 20:02 



اکنون به بررسی ستون های بوم می پردازیم از راست به چپ ستون ها به گونه ای طراحی شده است که در نهایت اهداف ما شکل بگیرند. توضیحات زیر به شما کمک می کند چگونگی شکل گیری اهداف را در یابید:



فعالیت ها (فعالیت های کلیدی)



اولین ستون، ستون فعالیت ها است. در این ستون باید کار هایی که باید انجام شود تا به سمت چشم انداز حرکت کنید را بنویسید. این فعالیت ها معمولا به شکل فعل نوشته می شوند و بهتر است کنشگرا و عملی باشند زیرا در این صورت در نوشتن اهداف بسیار موثر تر هستند.



مثال:




  • طراحی، بهبود، پشتیبانی

  • رشد، چرخش، تبدیل



اساسا در نوشتن فعالیت ها به سوالات زیر پاسخ می دهید:




  • چه فعالیت های کلیدی برای رسیدن به چشم انداز مورد توجه است؟

  • چه اقداماتی لازم است؟

  • چه وظایف(کارهایی) از کسب و کار درگیر میشوند؟

  • چه قابلیت های فعلی یا آینده ای لازم است؟ 



کانال ها



در ستون دوم خصوصیت هایی از کسب و کارتان قرار می گیرند که برای رسیدن به چشم انداز تعریف شده، باید دستخوش تغییر شوند.




  • نقاط دسترسی، فرایند یا ابزار 

  • داخلی یا خارجی

  • وضعیت فعلی یا آینده



مثال:




  • وبسایت بازاریابی، برنامه کاربردی فروش یا محصول فیزیکی

  • زنجیره فروش، فرایند کنترل کیفیت یا برنامه ریزی منابع انسانی



به دنبال پاسخ سوالات زیر هستیم:




  • چه حوزه هایی از کسب و کار در چشم انداز ما نقش دارند؟

  • کدام کانال های داخلی یا خارجی درگیر خواهند شد؟

  • فعالیت های کلیدی ما در کجا منعکس خواهد شد؟

  • تغییر مورد نیاز در کجا اتفاق می افتد؟



تغییرات



در ستون سوم، محلی است که ما تغییر مورد نیاز برای فعالیتمان در راستای کانال گفته شده را بیان میکنیم. (یا تغییر لازم برای فعالیت مورد نظر در کانال مربوطه)



تغییرات معمولا به شکل صفت یا قید هستندکه هریک از موارد زیر را توصیف میکنند:




  • الگوی تغییرات کانال های ما

  • الگویی که در آن فعالیتمان صورت میپذیرد



مثال:




  • آن را بهتر، سریعتر و قوی تر کنید.

  • آن را سریعتر، قوی تر و بهتر انجام دهید.



سوالات کلیدی که مطرح می شود:




  • تغییر مطلوب در کانال ها یا فعالیت های ما چیست؟

  • فعالیت های ما چه ویژگی های جدیدی را برای کانال ها یا محصولات ما به ارمغان می آورد؟

  • چه ویژگی هایی برای نحوه انجام فعالیت هایمان مهم است؟



تاریخ دست یابی



در نهایت در ستون چهارم تاریخ دست یابی ذکر می شود. تاریخ دست یابی باید یک تاریخ مشخص، یا یک بازه استراتژیک که در نوشتن اهداف به آن توجه می شود، باشد.در سطح شرکت ها، معمولا اهداف سالانه هستند. با این حال بسته به تاریخ هدف چشم انداز ممکن است آهنگ شما متفاوت باشد.



مثال:



تا 15 شهریور 1402



تا زمستان 1400



اهداف



اکنون به مرحله جمع بندی و نوشتن اهداف رسیده ایم. در این مرحله طبق فرمول زیر اهداف نوشته می شود. و سپس باید آن ها را خلاصه سازی کنید:



{فعالیت}{تغییر} در راستای {کانال} تا {زمان دست یابی}



برای درک بهتر این فرایند یک بوم را به عنوان مثال تکمیل می کنیم:



چشم انداز و تاریخ هدف



تا سه ماهه چهارم سال 2021 مشتریان را به محصول خود ترغیب کنیم
































فعالیت کانال تغییر تاریخ هدف
پیام رسانی،ارتباطات رسانه های اجتماعی، ایمیل، بلاگ بازخورد مثبت بیشتر.

سه ماهه دوم


طراحی، توسعه و ارائه محصول معرفی محصول به مشتریان دلپذیرتر اسپرینت 6
خدمات مشتری، پشتیبانی پورتال پشتیبانی سازگار بودن اول ژوئن 2020


 



اهداف:




  • ارتباط مثبت در نقاط دسترسی بازار تا سه ماهه دوم

  • ارائه یک محصول دلپذیر به مشتریان تا دوره زمانی 6

  • پشتیبانی از مشتریان با سازگار کردن سرویس در پورتال پشتیبانی تا اول ژوئن 2020    



اما نکته ای که وجود دارد، اهداف نیاز به خلاصه نویسی و مختصر سازی دارند، تا کوتاه، قابل به یادآوری و موثرتر باشند. بنابراین اهداف گفته شده به صورت زیر نوشته می شوند:




  1. ایجاد ارتباط موثر تا سه ماهه دوم

  2. ایجاد دلپذیری در ارائه محصول تا دوره 6

  3. فراهم سازی پشتیبانی سازگار تا اول ژوئن2020



در شرایط مناسب، جملات کوتاه و متقن می تواند بسیار موثر باشد. با این حال، برای برخی از شرکت‌ها، ممکن است انتزاعی باشند و اعضای تیم را سردرگم کند. به راحتی می توانید تعادل مناسبی از جزئیات را در اهداف خود بر اساس فرهنگ سازمانی خود ایجاد کنید.



خلاصه و ادامه مسیر



اگر روند گفته شده را دنبال کرده باشید، اکنون 3تا5 هدف قوی در دست دارید. در ادامه برای هر یک از اهداف 3 تا 5 نتیجه کلیدی تعریف خواهیم کرد. اکنون برای انتقال از اهداف به نتایج کلیدی، سه نکته مهم زیر را بیان می کنیم.




  • از اجماع در مورد اهداف اطمینان حاصل کنید: اهداف بیانیه های جهت دار هستند و بنابراین ما می خواهیم قبل از ادامه با نتایج کلیدی، اطمینان حاصل کنیم که یک اتفاق قوی اجرایی و/یا تیمی به وقوع می پیوندد.

  • داده‌ها را جمع‌آوری کنید و سنجه های کلیدی خود را بشناسید: تنظیم نتایج کلیدی نیاز به یک دید قوی در عملکرد کمی وضعیت فعلی شرکت دارد. گزارش ها، تحلیل ها و کارشناسان موضوعی خود را به کنار میز جلسات بیاورید.

  • زمان کافی برای کارگاه هر هدف بصورت جداگانه در نظر بگیرید: هر هدف بوم مخصوص به خود را دارد و بنابراین برای تعریف نتایج کلیدی به کارگاه اختصاصی خود نیاز دارد. هنگام برنامه ریزی کارگاه ها توجه کنید که برای هر هدف زمان کافی در نظر گرفته باشید.



بوم نتایج کلیدی



بوم نتایج کلیدی ساز و کاری شبیه به بوم اهداف دارد. مجددا با برنامه ریزی کارگاه، و برگزاری جلسه طوفان فکری و ترکیب مطالب، به نتایج کلیدی نائل خواهید گشت. به ازای هر هدف یک بوم جداگانه ی نتایج کلیدی شکل خواهیم داد . نتایج کلیدی باید واجد شرایط زیر باشند:




  • کمی: نشان دهنده یک تغییر در مقادیر قابل اندازه گیری باشد.

  •  جهت دار: از نظر افزایش ارزش مقادیر مورد نظر (کاهشی یا افزایشی) جهت مند باشد.

  • دقیق: یعنی شناخته شده و قابل محاسبه با استفاده از مقادیر فعلی و آتی باشد.

  • زماندار: دارای تاریخ مشخص برای دست یابی (سنجش یا اندازه گیری) باشد.



اکنون بوم نتایج کلیدی را ملاحظه میکنیم



 





 



هدف و تاریخ دست یابی



اولین قسمت بوم نتایج کلیدی، یکی از همان اهدافی است که در بوم قبل ایجاد نموده اید. هدف در اصل مفهومی کیفی است که مطلوبیت مورد انتظار ما را توصیف می کند.



مثال:




  1. ایجاد ارتباط موثر تا سه ماهه دوم

  2. ایجاد دلپذیری در ارائه محصول تا دوره 6

  3. فراهم سازی پشتیبانی سازگار تا اول ژوئن2020



 



در ادامه با قراردادن مطالب مناسب در ستون های بوم، هر سطر مبین یک نتیجه کلیدی خواهد بود. به تشریح ستون های 5 گانه بوم نتایج کلیدی می پردازیم.



سنجه



در ستون اول، یک معیار سنجش (سنجه) کلیدی قرار میگیرد. سنجه های کلیدی مقادیر کمی در مورد کسب و کارتان هستند، معیار هایی که برای اندازه گیری سطح عملکرد کسب و کار (سازمان) شما استفاده می شوند:




  • معیارهای سنجش بازاریابی، محصول، یا مشتری

  • معیارهای سنجش مالی، فروش و حسابداری

  • معیارهای سنجش عملیاتی، استخدامی یا عمبکرد کارکنان و ...



مثال:




  • درآمد، ریزش مشتری، میزان مشتری مادام العمر

  • نرخ فرسودگی، مدت زمان حل مساله، NPS

  • کاربران فعال ماهانه، نرخ تبدیل، BR



سوالات کلیدی:




  • چه معیارهای کلیدی را برای اندازه گیری میزان نیل به اهداف در نظر میگیریم؟

  • چه سنجه های کلیدی در فعالیت های ما برای رسیدن به این هدف تاثیر گذارند؟



سنجه های کلیدی شما، ممکن است مختص کسب و کار یا سازمان خودتان باشد، یا یک شاخص عمومی صنعت مورد فعالیتتان باشد. این مهم است که سنجه هایی را شناسایی کنید که تغییر کیفی مشخص شدهدر هدف شما را با مقادیر کمی بسنجد. برای مثال ممکن است میزان درامد اهمیت چندانی در بررسی میزان رضایت مشتری نداشته باشد. در حالی که ممکن است برای تعیین دقیق و درست سنجه های کلیدی برای اهدافتان، نیاز به مطالعات بیشتر داشته باشید، ولی این قدرتمندی OKR است که شما باید درک کمی خود را از خصوصیات کیفی کسب و کارتان بالا ببرید. و این در دست یابی به چشم اندازتان بسیار تاثیر گذار است.



جهت



در ستون جهت، شما جهت (نوع) تغییر سنجه کلیدی نسبت به مقدار کنونی را بیان می کنید. در این راستا، 4 نوع تغییر تعریف شده است، که پیشنهاد ما این است که به آن پایبند باشید.




  • افزایش: افزایش تدریجی مقدار سنجه کلیدی

  • کاهش: کاهش تدریجی مقدار سنجه کلیدی

  • دست یابی: رسیدن تدریجی به یک مقدار معین شده از سنجه مورد نظر

  • تکمیل: با یک مقدار بولی تعریف می شود، آری یا خیر!

  • حفظ: نگه داشتن یک سنجه در میزان خاص



سوالات کلیدی:




  • سنجه باید در چه جهتی تغییر کند تا رسیدن به هدف را مشخص کند؟

  • آیا معیار محقق شده است یا خیر؟ آیا یک نتیجه بولی است؟



تغییر



در ستون سوم تغییر مورد نظر برای سنجه را مینویسیم. که شامل مقدار شروع، مقدار هدف و جهت تغییر است.



مثال:




  • افزایش از 1 به 3

  • کاهش از 50 درصد به 40 درصد

  • حفظ 40 درصد

  • دست یابی از 0 تا 1



سوالات کلیدی:




  • تغییرات قابل اندازه گیری کدامند؟

  • وضعیت کنونی چیست؟

  • ارزش ایجاد شده در حالت هدف چیست؟

  • چه تفاوتی میان مقدار شروع و هدف، بیانگر بهبود معنادار در کارتان است؟



تاریخ دست یابی



در ستون چهارم تاریخ مشخص یا یک دوره استراتژیک را برای شکل دادن نتیجه کلیدی قرار می دهیم.



تاریخ تعیین شده برای نتیجه کلیدی باید قبل تر از تاریخ اهداف باشد، چرا که نتایج کلیدی پیش زمینه اهداف هستند. اگرچه می توان زمان نتایج کلیدی را به صورت تکرار پذیر، کوتاه تر از اهداف یا به هر نوع دیگر تعریف کرد، اما معمولا گفته می شود که زمان های تعیین شده در این بوم با بوم اهداف منطبق باشد.



مثال:



تا اول شهریور 1405



تا سه ماهه اول 1403



 



نتایج کلیدی



آخرین ستون بوم، نتایج کلیدی است. نتایج کلیدی را نیز مانند اهداف با استفاده از فرمول هایی خواهیم ساخت، با توجه به انواع جهت های گفته شده می توان فرمول های زیر را برای نتایج کلیدی معرفی کرد:



کاهش {سنجه} از {مقدار اولیه} به {مقدار هدف} تا {تاریخ هدف}



افزایش {سنجه} از {مقدار اولیه} به {مقدار هدف} تا {تاریخ هدف}



حفظ {مقدار هدف} از { سنجه} تا {تاریخ هدف}



دستیابی به {مقدار هدف} از {سنجه} تا {تاریخ هدف}



مثال زیر راهنمای خوبی برای کنار هم گذاشتن اجزای فرایند بالا است:



 



هدف و تاریخ: ارتباط مثبت در نقاط دسترسی بازار تا سه ماهه دوم






























سنجه جهت تغییر تاریخ
نرخ اشتراک ایمیل حفظ 20 درصد سه ماهه دوم
احساسات اجتماعی مثبت افزایش از 10 درصد به 25 درصد سه ماهه دوم
NPS دست یابی به 60

سه ماهه سوم




 



 



 



نتایج کلیدی:




  • حفظ 20 درصد از نرخ اشتراک ایمیل تا سه ماهه دوم.

  • افزایش احساسات اجتماعی مثبت از 10 به 25 درصد تا سه ماهه دوم.

  • دست یابی به NPS برابر 60 تا سه ماهه سوم.



 



خلاصه و ادامه مسیر



اکنون اهداف شما کاملا تعیین شده است. و شما 3 تا 5 OKR در دست دارید. اما اینها تنها اهداف کمی و کیفی شما هستند. پس از این، شما نیاز دارید که بدانید برای رسیدن به این اهداف نیاز به انجام چه کارهایی دارید. اینجا جاییست که OKRIA وارد عمل می شود. قبل از اینکه وارد فاز بعدی شویم، یک نکته مهم را یاداور می شویم، مراقب باشید که در تله ی اجرا گیر نکنید، اینها اهداف هستند، تغییر مد نظر است نه نحوه ی اجرا و وظایف! اهداف و نتایج کلیدی با هر خصوصیتی، باید حول تغییر شکل گرفته باشند، نه صرفا تکمیل و انجام شدن. در ادامه با معرفی بوم های مربوط به پروژه ها (initiatives canvas) و فعالیت ها (Activities canvas) مباحث اجرایی و مربوط به تکمیل کار را تشریح خواهیم کرد.



مرحله دوم



پروژه ها(initiatives) و فعالیت ها(activities):



پس از اینکه اهداف و نتایج کلیدی مشخص گردید اکنون باید بدانیم چگونه به سمت آن ها حرکت کنیم. Initiatives در واقع پروژه هایی هستند که برای رسیدن به نتایج کلیدی باید انجام شوند. و Activities یا فعالیت ها در اصل کارهایی هستند که جهت انجام پروژه ها تعریف میگردد. مشابه قبل، دو بوم برای پروژه ها و فعالیت ها تعریف و قسمت های مختلف آنرا توضیح خواهیم داد. نکته ای که باید توجه داشت این است که ما با یک فرایند مدیریت پروژه معمولی مواجه نیستیم بلکه هدف ایده پردازی در مورد راه حل های دست یابی به اهداف و حرکت در مسیر نتایج کلیدی است.



بوم پروژه ها (initiatives canvas)



همانند اهداف و نتایج کلیدی در اینجا نیز یک بوم با طراحی شبیه به انچه قبلا دیده اید وجود دارد. که از طریق طوفان فکری و تفکر جمعی، کل پروژه های ابتکاری تعریف می شوند و در جهت رسیدن به نتایج کلیدی ما را راهنمایی می کنند. این پروژه های ابتکاری باید چهار ویژگی داشته باشند:




  • هم راستا: برای رسیدن به یک نتیجه کلیدی هدف گذاری شده است.

  • دارای محدوده مشخص: نقطه تمرکز مشخص دارد.

  • تقسیم بندی شده: مخاطبان مشخص دارد.

  • دارای محدودیت زمانی: دارای تاریخ مشخص برای تکمیل است.



همانند بوم های قبلی، برای هر نتیجه کلیدی چند پروژه تعریف می شود. اما این امکان وجود دارد که یک پروژه پیش زمینه چند نتیجه کلیدی باشد. پس در این مورد  نمی توان گفت که پروژه ها منحصر به فرد هستند. بوم پروژه ها و قسمت های مختلف آن را نگاه کنید!



 





 



نتیجه کلیدی و تاریخ دست یابی



از بوم قبلی، نتایج کلیدی یک به یک در بالای بوم های پروژه قرار میگیرند. این یک اتفاق خوب است که می توانیم با استفاده از معیار های سنجش در نتایج کلیدی پروژه های خود را بسنجیم. همچنین تاریخ دست یابی ما را در تعیین تاریخ پروژه ها کمک خواهد کرد.



مثال:




  • حفظ 20 درصد از نرخ اشتراک ایمیل تا سه ماهه دوم.

  • افزایش احساسات اجتماعی مثبت از 10 به 25 درصد تا سه ماهه دوم.

  • دست یابی به NPS برابر 60 تا سه ماهه سوم.



 



اکنون به توضیح جداگانه ستون ها می پردازیم. همانند بوم های قبلی، هر سطر شکل دهنده یک پروژه است و ستون ها مولفه های شکل گیری پروژه را فهرست می کنند.



کانال



اولین ستون از راست، کانال ها، در این قسمت، کانال هایی قرار میگیرند که در مسیر رسیدن به نتیجه کلیدی، باید تغییر، یا توسعه داده شوند. همانطور که از بوم اهداف به یاد می آورید، یک کانال ممکن است هر نقطه تماس، محصول، فرآیند یا ابزار خاصی باشد که افراد در آن درگیر هستند. یک کانال منطقه هدف پروژه ما را بیان می کند.



مثال:




  • وبسایت، اپلیکیشن، محصول

  • زنجیره فروش، فرایند بازاریابی، زنجیره پاسخگویی به مشتری

  • منابع انسانی، حقوقی، عملیاتی



سوالات کلیدی:




  • چه کانال هایی در هدایت به سمت نیجه کلیدی مد نظر دخیل هستند؟

  • چه کارکرد هایی از کسب و کار تغییر یا توسعه می یابند؟

  • تغییرات سنجه کلیدی را در چه کانال هایی اندازه گیری می کنیم؟



خصوصیت



در ستون دوم ما ویژگی خاص کانالی که از طریق آن می خواهیم به نتیجه کلیدی برسیم را قرار می دهیم. یک خصوصیت، به طور کلی یک جزء، بخش یا ویژگی کانال است.



مثال:




  • صفحه اصلی، خصوصیت ورود به بازار، وضوح

  • صلاحیت رهبری، بازاریابی مجدد، زمان پاسخگویی

  • فرایند مصاحبه، سیاست تنوع، کتابچه توسعه دهندگان



سوالات:




  • چه ویژگی از کانال درگیر خواهد شد یا توسعه می یابد؟

  • کدام ویژگی کانال به عنوان یک اهرم استراتژیک برای رسیدن به نتیجه کلیدی کار میکند؟



میکرو و ماکرو!



وقتی صحبت از کانال ها می کنیم در اصل بزرگ (ماکرو) فکر میکنیم، به مثال ها توجه کنید: نقاط دسترسی، زنجیره ها... اما وقتی در مورد خصوصیت ها بحث میکنیم کوچکتر (میکرو) فکر می کنیم. مانند گام ها، کلیک ها، تغییرات... در اصل هدف رسیدن به نتایج کلیدی است اما این مهم است که دقیقا مشخص کنید چه مفهوم کوچتری از یک مفهوم بزرگتر باید درگیر شود.



دسته بندی



در این ستون، قسمت ها، دسته ها یا بخش هایی که تحت تاثیر این پروژه قرار میگیرند را مشخص میکنید.




  • کاربران داخلی

  • کاربران خارجی



چه کسی هدف خروجی این پروژه است؟



مثال:




  • مشتریان، مدیران محصول، میانسالان

  • نمایندگان توسعه کسب و کار، مدیر منابع انسانی، توسعه دهندگان



سوالات کلیدی:




  • چه بخش هایی تحت تاثیر کانال ما قرار میگیرند؟

  • چه کاربران داخلی یا خارجی هدف این خصوصیت هستند؟



تاریخ دست یابی



در نهایت، در ستون آخر، تاریخ هدف برای این پروژه را تعریف می کنیم. این نکته مهم است که اهداف و نتایج کلیدی خود را در نظر بگیریم، تا اطمینان حاصل کنیم که تاریخ تکمیل پروژه ما با آن ها هماهنگ است. این تاریخ احتمالاً باید دقیق تر از یک سه ماهه تعریف شود.



مثال:




  • تا 31 فروردین

  • تا اسپرینت 2



پروژه ها



در ستون آخر با ترکیب ستون های قبلی، پروژه ها را شکل می دهیم. از رابطه زیر بهره ببرید:



{خصوصیت} {کانال} برای {بخش بندی} در {تاریخ دست یابی} به اتمام برسد.



مثال زیر نحوه تکمیل بوم و ساخت پروژه را شرح می دهد:



نتیجه کلیدی و تاریخ:



تا سه ماهه دوم نرخ اشتراک ایمیل از 5% به 15% افزایش یابد






























کانال خصوصیت دسته بندی تاریخ دست یابی
خبرنامه ماهانه مطالب به روز شده اعضا 31ژانویه
Mailchimp قالب های جدید مدیران بازاریابی 31ژانویه
وبلاگ استراتژی سرمقاله مشترکین میانسال 15فوریه


پروژه ها:




  • محتوای خبرنامه ماهانه برای کاربران تا 31 ژانویه به روز شود.

  • قالب های جدید در Mailchimp برای مدیران بازاریابی تا 31 ژانویه تکمیل شود.

  • استراتژی سرمقاله وبلاگ برای مشترکین میانسال تا 15 فوریه اجرایی شود.



 



اکنون شما باید برای هر نتیجه کلیدی 3 تا 5 پروژه تعریف کرده باشید. در مرحله بعدی، بوم فعالیت ها را شرح و بسط خواهیم داد.



بوم فعالیت ها(َActivities Canvas)



همانند سه بخش قبل، در این بخش نیز برای هریک از پروژه های ابتکاری، یک بوم فعالیت شکل می دهیم. در واقع فعالیت ها کارکرد ها (وظایف، کارها، فرآیند ها)ی خاصی است که باید در اجرای پروژه انجام دهید. در اینجا نیز برای فعالیت ها خصوصیاتی وجود دارد:




  • هم راستا:  یعنی با پروژه ها هماهنگ است.

  • دارای تعلق:  مسئولیت و منابع آن ها مشخص است.

  • عملگرا: بیانگر کار و وظیفه ای خاص هستند.

  • بدون تاریخ انقضا: به خودی خود پایان ندارند و در حال انجام هستند.



فعالیت های ما وظایف یک باره با تاریخ انقضا نیستند، آن ها کارکردها(توابعی) از کسب و کار هستند که بطور مداوم در حال کار کردن هستند. پروژه ها دارای تاریخ انقضا هستند، اما فعالیت ها خیر، ما برای تکمیل یک پروژه، فعالیت ها را انجام می دهیم و هنگامی که این پروژه تمام شد، فعالیت ها به پروژه های بعدی اختصاص می یابند.



بوم فعالیت ها را ملاحظه کنید:



 



 





 



پروژه و تاریخ دست یابی



در بالای بوم، پروژه و تاریخ هدف آنرا قرار می دهیم برای هریک از پروژه ها کل فعالیت های مورد نیاز جهت انجام آنرا لیست خواهیم کرد.



مثال:




  • محتوای خبرنامه ماهانه برای کاربران تا 31 ژانویه به روز شود.

  • قالب های جدید در Mailchimp برای مدیران بازاریابی تا 31 ژانویه تکمیل شود.

  • استراتژی سرمقاله وبلاگ برای مشترکین میانسال تا 15 فوریه اجرایی شود.



خصوصیت



اگرچه میتوان دقیقا همان خصوصیتی که در پروژه تعریف شده را در اینجا قرار داد ولی، بعضا ویژگی های مختلف ان خصوصیت توسط منابع مختلف انجام می شود و در این بخش می توان انرا جدا سازی و مشخص نمود.



مثال:




  • استراتژی محتوا، طراحی قالب، تحقیقات سرمقاله

  • صفحه اصلی، طراحی، نمونه اولیه

  • مرحله فرایند، مرحله، فاز



سوالات مطروحه:




  • محور این فعالیت چه ویژگی خواهد بود؟

  • آیا یک ویژگی فرعی وجود دارد که یک فعالیت معین باید روی آن تمرکز کند؟



منبع



در ستون دوم، منابعی را مشخص میکنیم که در راستای انجام فعالیت برای پروژه مورد نظر درگیر می شوند. منابع می توانند فرد، افراد، تیم، یا... باشد. نکته مهم این است که منبع باید مسئولیت کامل این فعالیت در جهت انجام پروژه را بر عهده بگیرد.



مثال:




  • تیم بازاریابی، تیم توسعه، طراحان

  • تامین کننده توسعه، شریک نرم افزاری، سرویس ابری

  • رئیس ستاد، مدیر فروش، مدیر محصول



سوال های کلیدی:




  • چه تیم/تیم ها یا فرد/افرادی در انجام این پروژه لازم هستند؟

  • چه کسی یک جنبه خاص یا کل پروژه را در اختیار دارد؟

  • چه کسی مسئول موفقیت پروژه است؟



کار



در این ستون، اقدامی که برای خصوصیت باید انجام شود و منابع مسئولیت آن را به عهده دارند مشخص می شود. این در اصل یک وظیفه یا مسئولیت منبع مورد نظر است، یک کارکرد عادی در کسب و کار که منبع مورد نظر همواره مسئول آن است.



مثال:




  • کمپین، توسعه، طراحی

  • مدیریت، تهیه، پیکربندی

  • تفویض اختیار، استراتژی، برنامه ریزی



سوال:




  • برای انجام این پروژه چه کارکرد خاصی باید انجام شود؟

  • منابع ما چه مسئولیت هایی را ارائه می دهند که مورد نیاز این پروژه است؟



آهنگ



برخلاف اهداف، نتایج کلیدی و پروژه ها، در این قسمت خبری از تاریخ هدف نیست. در انجام فعالیت ها، بجای قراردادن تاریخ صریح تکمیل، تعداد دفعات انجام فرآیند یادوره استراتژیکی که این فعالیت با تاریخ هدف پروژه همسو می شود را می آوریم.



مثال:




  • هفتگی، ماهانه، روزانه

  • در اسپرینت های 2 هفته ای، 2 ساعت در روز

  • 40 ساعت 



سوالات کلیدی:




  • این فعالیت در چه دوره یا چرخه هایی انجام می پذیرد؟

  • چند بار این فعالیت را بررسی اندازه گیری یا نظارت می کنیم؟



فعالیت ها



همچون بوم های قبلی، پس از تکمیل ستون های چهارگانه مولفه ها، اکنون وقت آن رسیده که ستون پنجم را تکمیل کنیم. فعالیت ها را به شکل زیر بنویسید:



{کار} {خصوصیت} توسط {منبع} در {آهنگ}



مثال زیر را ببینید!



پروژه و تاریخ دست یابی:



قالب های جدید در Mailchimp برای مدیران بازاریابی تا 31 ژانویه تکمیل شود.
















































خصوصیت منبع کار  آهنگ
طرح های قالب طراح UI طراحی  40 ساعت
کپی قالب کپی رایتر آزاد نوشتن 40 ساعت
قالب HTML تیم توسعه کد نویسی اسپرینت های چابک
قالب توسعه تیم QA  تست 40 ساعت
قالب تولید تیم بازاریابی استقرار کمپین های هفتگی
تجزیه و تحلیل کمپین تیم بازاریابی گزارش هفتگی


 



فعالیت ها:



 




  • طراحی طرح های قالب توسط طراح UI در 40 ساعت.

  • نوشتن کپی قالب توسط کپی رایتر آزاد در 40 ساعت.

  • کد نویسی قالب HTML توسط تیم توسعه طی اسپرینت های چابک.

  • تست قالب توسعه توسط تیم QA در 40 ساعت.

  • استقرار قالب تولید توسط تیم بازاریابی طی کمپین های هفتگی.

  • گزارش تجزیه و تحلیل کمپین توسط تیم بازاریابی بطور هفتگی.



 



اکنون شما یک فرایند اصطلاحا آبشاری برای برنامه ریزی کسب و کارتان طی کرده اید. که می دانید برای رسیدن به چشم اندازی که برای خودتان تعریف کرده اید باید چه اهداف، نتایج کلیدی، پروژه ها و فعالیت هایی را دنبال کنید. 



پس از این شما باید طی جلسات کوتاه مدتی که برگزار میکنید از پایین به بالا دست به بهبود بزنید. پیشرفت ها را بررسی کنید و کمبود ها را اصلاح کنید. با استفاده از سنجه هایی که در نتایج کلیدی تعریف کرده اید، میزان فایده فعالیت هایتان را بسنجید و برنامه ریزیتان را بهبود ببخشید.



مترجم: علی حجتی 



09138744372

اشتراک گذاری
نویسنده
علی حجتی