من یک ایده صنعتی دارم.میشه راهنمایی کنید چکار کنم؟

 با توجه به نوع فعالیتم در این چند سال با اشخاص زیادی مواجه شدم که با این سوال مراجعه می کنند "من یک ایده دارم. میشه راهنمایی کنید چکار کنم؟"

جواب این سوال همیشه اگر از جانب یک شخص حقیقی پرسیده شود تا از جانب یک شخص حقوقی (شرکت)  پرسیده شود بسیار متفاوت است.

بنا به تجربه ایده ای که از جانب شرکت های حقوقی مطرح می شود، مواردی است که مطالعات کاملی بر روی آن و فروش و بازاریابی آن انجام گرفته و در حال حاضر یا نمونه اولیه از آن ساخته شده  یا در مرحله پیش تولید است و بیشتر منظورشان این است که این ایده را در کجا ثبت کنند که از لحاظ حقوقی با توانایی جلوگیری از تولید نمونه های مشابه را داشته باشند .در ای صورت ما بسته به نوع ایده "ثبت طرح صنعتی" یا "ثبت اختراع" را به آن ها پیش نهاد می کنیم .

نکته دلگرم  کننده این است که خیلی زود نمونه محصول را در بازار می بینیم و اکثر مواقع خود ما نیز شانس این را پیدا می کنیم از آن ها استفاده کنیم.

اما وقتی که ایده از جانب یک شخص حقیقی مطرح می شود مساله پیچیده تر می شود.چرا که این اشخاص در مراحل اولیه یک ایده هستند و این امر، مشاوره را مشکل تر می کند.چرا که متاسفانه بنا به دلایلی که در ادامه توضیح خواهم داد به ندرت نمونه ای را می شناسم که توانسته باشد ایده خود را عملی کند.

  • موانعی که مانع از این می شود تا با دیگران مشورت کنید را از سر راه خود بردارید

در ابتدا وقتی ازاین اشخاص در مورد ایده سوال صورت می گیرد با توجه به ترسی که ازافشا شدن ایده دارند شروع می کنند به  دادن جواب های غیر مرتبط،اما با چند سوال دیگر که پرسیده می شود ،چاره ای نمی بینند به جز توضیح کامل ایده.

به تجربه به  این نتیجه رسیده ام که اشخاص از این بابت به دنبال ثبت ایده هستند که ترس از افشای آن دارند و به دنبال راه حل مناسبی هستند که  به راحتی و بدون استرس بتوانند به توسعه ایده بپردازند.

راه حلی که خود این اشخاص دارند ثبت "ثبت طرح صنعتی" یا "ثبت اختراع" است.اما این نکته قابل ذکر است که مراحل ثبت "ثبت طرح صنعتی" یا "ثبت اختراع" زمان بر می باشد و ایده ها در مراحل ابتدایی قابل ثبت نمی باشند.در اکثر این وارد اشخاصی که اقدام به ثبت ایده می کنند پس از صرف وقت و درگیر شدن با مراحل اداری ثبت به این نتیجه می رسند که هنوز طرحشان کامل نیست و نمی توانند آن را به ثبت برسانند.

پیشنهاد می شود اگر در مراحل اولیه ایده به سر می برید حتما شروع کنید به مشورت با دیگران اما می توانید  یک قرارداد حقوققی به نام "قرارداد عدم افشا اطلاعات" را با آن شخص امضا نمایید.در این صورت دغدغه افشای ایده و سوء استفاده گیران از شما برطرف می گردد.

  •  دانش قبلی در مورد ایده را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار دهید

وقتی که از این اشخاص  در مورد وضعیت دانش پیشین در مورد ایده مورد نظرشان از آن ها سوال می شود به این نکته می رسید که

- اکثرا به صورت سطحی یک جستجوی ساده انجام داده اند

 - از چند فروشنده سوال کرده اند

- به تجربیات خود اکتفا می کنند که تا به حال چنین چیزی را در گذشته ندیده اند

در اکثر موارد وقتی من خودم برایشان جستجو می کنم نمونه های مشابه را پیدا می کنم.

پیشنهادمن این است که به غیر از جستجو های اولیه که خودتان به صورت جامع انجام می دهید از افراد متخصص بخواهید که مورد ایده های مشابه ایده شما تحقیق کنند

  • در رابطه با ایده آینده پژوهی داشته باشید

باید بررسی گردد در گذشته و در حال حاضر چه نمونه هایی در رابطه با ایده موجود است و آینده بازار در مورد یک ایده چه می تواند باشد.چرا که به ثمر رسیدن یک ایده ممکن است ازچندین ماه تا چندین سال به طول بیانجامد.

مثلا دوره ای مانیتورها همگی از نوع لامپ اشعه بودند و رقابت اصلی سر سایز و مصرف برق و فلترون بودن مانیتورها بود و هنوز جای توسعه این فناوری بود اما فناوری جدیدی به نام صفحه ال سی دی در حال گسترش بود.در آن زمان همه شرکت ها تحقیق و توسعه روی مانیتورهای لامپ اشعه را متوقف و به سمت مانیتورهای نسل جدید رفتند.چرا که آینده ای برای بازار مانیتورهای لامپ اشعه نمی دیدند.

حال من با مواردی مواجه شده ام  که بخشی از عمر خود را صرف  ایده ای در رابطه با بهینه کردن کاربراتور کردند در حالی که همه سیستم های سوخت رسانی خودرو در حال تغییر به انژکتور بود.

یا موردی داشتیم  که موقعی که همه در حال روی آوری به گوشی های لمسی بودند ،در حال توسعه ایده خود در بهینه سازی صفحه کلید گوشی بوده است.

پیشنهادمی شود بر این مساله که حتما باید ایده ای که در ذهن دارید را عملی کنید تاکید نورزید و زمان خود را صرف ایده ها با آینده مطمئن بروید.می‌توانید در مورد آینده یک تکنولوژی با افراد متخصص مشورت نمایید.

  • بازار پژوهی جامعی داشته باشید

اکثرا ایده ها نسبتی با کاری که در حال حاضر شخص ایده دهنده می کند ندارد و دیدگاهی نسبت به بازار آن ندارند.

شخص ایده دهنده بیشتر دنبال این است که ایده خود را به یک سرمایه گذار بفروشد و با پولی که از فروش آن به دست می آورد به اجرای ایده های دیگرش بپردازد

حال وقتی از آن ها می پرسی ایده خود را به چه کسی می خواهی بفروشی اسامی بنگاه های بزرگ را در جواب می شنوی مثلا:ایران خودرو،شرکت نفت،شهرداری،دیجیکالا،سازمان محیط زیست و...

هنوز نمیدانم علت اینکه همه شرکت های بزرگ را برای ارائه ایده خود انتخاب می کنند چیست اما تصورم بر این است که شاید بر این باورند شرکت ها پول کافی برای این کار و مشتری برای عرضه ایده را دارند.

حال اتفاقی که در واقع می افتد این است که شرکت های بزرگ روزانه شاهد دریافت تعداد زیاد پیشنهاد سرمایه گذاری ایده هستند که صاحبان آن ها همگی معتقدند که ایده های آن ها بسیار ناب و مقرون به صرفه هستند اما میلی به مطالعه و بررسی آن‌ها ندارند.چرا که دیدگاه یک سرمایه گذار قطعا بلند مدت و بازده مالی خوب است و اکثر شرکت های بزرگ برنامه های توسعه خود را دارند و نیازی به ایده های مختلف ندارند.

پیشنهادمی شود در رابطه با ایده خود حتما با یک متخصص بازاریابی مشورت کنید و اگر قصد فروش ایده خود را دارید جستجوی جامعی انجام دهید که دقیقا چه شرکتی به ایده شما نیاز دارد و برنامه سرمایه گذاری روی ایده جدید را دارد.

  • با احتیاط بیشتری به اجرای ایده های بسیار بزرگ نزدیک شوید

برخی ایده ها اکثرا متناسب با ابتلاعات عمومی جامعه و جهان است.مثلا وقتی خشک سالی و کمبود آب مساله اصلی است ایده هایی عنوان می شود که بعضا مدعی است کل مشکل کمبود آب را حل می کند و موقعی که آلودگی هوا مساله روز می شود چنین ایده هایی مطرح می شود و مثال دیگر اینکه  یا تا به حال چندین  نفر به من مراجعه کرند که ادعای اختراع مکانیزم هایی هستند که انرژی نامحدود تولید می کند.

پیشنهاد می شود قبل از سرمایه گذاری روی چنین ایده هایی روی به ثمر نشستن ایده های کوچک تر وقت بگذارید و پس از حصول نتیجه به اجرای ایده های بزرگ اقدام  فرمایید.

 

 

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه


مقالات اخیر گروه