سه نما در حال بارگزاری ...

  • 22 بازدید
  • ۱۴۰۱/۳/۵

یونیدو یا سازمان توسعه صنعتی ملل متحد: The United Nations Industrial Development Organization



(UNIDO) یک سازمان تخصصی سازمان ملل متحد است که مقر آن در وین است. هدف اصلی این سازمان ارتقاء و تسریع توسعه صنعتی در کشورهای در حال توسعه یا اقتصادهای در حال گذار و توسعه روابط صنعتی بین‌المللی است.



چشم‌انداز فعلی



سازمان یونیدو معتقد است که صنعت رقابتی و زیست‌محیطی قابل قبول دارای نقشی بسیار اساسی در تسریع رشد اقتصادی، ریشه کن کردن فقر و دستیابی به اهداف توسعه‌ای هزاره است. این سازمان به منظور بهبود کیفیت زندگی فقرای جهان، از طریق نزدیک شدن به ترکیبی از خبرگی و ابتکار جهانی با دنبال کردن ۳ ناحیه موضوعی وابسته به هم، کار می‌کند:



الف) از بین بردن فقر به واسطه فعالیت‌های مولد



ب) ظرفیت تجاری



ج) انرژی و محیط زیست



در راستای نیل به این مقصود، یونیدو:



- یاری رساندن به کشورهای در حال توسعه در قالب برنامه‌ها و سیاست‌هایی با فرمولاسیون توسعه ای، نهادی، علمی و تکنولوژیکی در حوزه توسعه صنعتی.



- تحلیل تمایل‌ها، انتشار اطلاعات و هماهنگ‌کردن فعالیت‌ها در راستای توسعه صنعتی.



- واکنش نشان دادن به عنوان محکمه‌ای برای رایزنی‌ها و مذاکرات مستقیم برای صنعتی‌سازی کشورهای در حال توسعه.



- فراهم کردن همکاری فنی در کشورهای در حال توسعه برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای آن‌ها در جهت دستیابی به صنعتی‌سازی قابل قبول در بخش‌های عمومی، تعاونی و خصوصی آنها.



بنابراین سازمان یونیدو به همراه دولت‌ها، انجمن‌های کسب و کار و شرکت‌های خصوصی، به صورت گسترده در کشورهای در حال توسعه، کار و ایفای نقش می‌کند. واحد خدمات این سازمان شامل: حاکمیت صنعتی و آمار، سرمایه‌گذاری و بهبود تکنولوژی، رقابت‌پذیری صنعتی و تجاری، توسعه بخش خصوصی، صنعت آگرو، انرژی قابل قبول و تغییرات آب و هوایی، پروتکل مونترال و مدیریت زیست‌محیطی است.



تشکیلات و اهداف



هدف یونیدو بر اساس قطعنامه تاُسیس آن، گسترش توسعه صنعتی در کشورهای عضو است.



-نقش یونیدو در تشکیلات نوین نظام اقتصادی



روند صنعتی کردن کشورهای در حال توسعه در سازمان ملل متحد به عنوان یکی از اهداف اصلی شناخته شده‌است. لزوم این امر وقتی مشهود است که در یابیم جمعیت کشورهای در حال توسعه با بیش از ۷۰ در صد از کل جمعیت جهان فقط ۷ درصد از کل تولیدات صنعتی دنیا را تولید می‌کنند. سهم بخش‌های صنعتی در تولید ناخالص داخلی در کشورهای صنعتی بین ۳۰ تا۴۰ درصد قرار دارد در حالی که این رقم در اغلب کشورهای در حال توسعه زیر ۱۰ درصد است؛ لذا کشورهای در حال توسعه در نظر دارند که از کنفرانس‌های عمومی یونیدو به عنوان سکویی برای تسریع در روند صنعتی کردن در چارچوب نظام نوین اقتصاد بین‌المللی استفاده نمایند.



 





 



پیمانکاری فرعی و تبادل مشارکت (Subcontracting and Partnership Exchange)



یونیدو قراردادهای فرعی و مبادلات مشارکتی (SPXs) را با هدف کمک به شرکت‌های محلی برای مقابله با چالش‌های جهانی شدن و استفاده از فرصت‌های نوظهور حاصل از قراردادهای فرعی صنعتی، برون سپاری و فرصت‌های زنجیره تامین ایجاد می‌کند. بنابراین، شبکه UNIDO SPX در خدمت ارائه یک پلتفرم مهم برای ارتباط تامین کنندگان و خریداران در سراسر جهان است.



در پاسخ به تغییرات مدام در عملیات تجاری بین‌المللی، مجموعه‌ای از روش‌ها و ابزارهای برنامه UNIDO SPX برای اعتبار بخشیدن به پیشنهاد خدمات به خریداران و تامین‌کنندگان احتمالی در کشورهای مختلف و تکمیل عملکرد هماهنگ‌سازی به کار گرفته می شوند. رویکرد برنامه SPX شامل تعامل فعال با بخش‌های تدارکات و منابع محلی شرکت‌های بزرگ، شناسایی و طرح ریزی نیازمندی‌ها و ایجاد تحلیل نیازهای ناشی از این استراتژی‌ها و برنامه‌های تدارکات است. تامین کنندگان بالقوه محلی، به نوبه خود، از ارزیابی دقیق بانک داده و سیستم ارزیابی مبتنی بر ابزارهای خاص توسعه یافته شده توسط UNIDO بهره مند می شوند. پس از ایجاد بانک داده سازمانی کافی، مراکز SPX بر یک سیستم اطلاعات مدیریتی تازه تاسیس متکی هستند که از یک پایگاه داده جامع از پروفایل های تامین کنندگان از کشورهای عضو SPX تشکیل شده است، در نتیجه مدیریت اطلاعات و همچنین مطابقت و درخواست پتانسیل نقل قول را تسهیل می کند. ارزیابی بنچمارک SPX به شرکت های محلی به عنوان خدماتی ارائه می شود تا به آنها کمک کند موقعیت رقابتی خود را ارزیابی کنند و نقاط ضعف و شکاف خود را با توجه به انتظارات خریدار درک کنند. بنابراین، تمرین معیار SPX می تواند برای توسعه برنامه های سرمایه گذاری و ارتقاء سازمانی خاص مورد استفاده قرار گیرد. هنگامی که از گروه بزرگی از بنگاه‌های داخلی بهره می‌برد، معیارسازی همچنین امکان طرح ریزی ظرفیت‌های صنعتی محلی در سطح کشور را برای آژانس‌های توسعه ملی و سایر ذینفعان فراهم می‌کند.



بانک داده



تیم‌های SPX با استفاده از ابزار UNIDO SPX Profiling بانک داده ای  از مهارت‌ها و ظرفیت‌های شرکت‌های محلی را ایجاد می‌کنند تا در بین خریداران تبلیغ شود و از خریدارانی که به دنبال تامین‌کنندگان محلی رقابتی هستند، پشتیبانی سفارشی ارائه می‌کنند. مراکز SPX از یک سیستم اطلاعات مدیریت یکپارچه برای کمک به ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی ظرفیت سازمانی محلی، جمع‌آوری درخواست‌ها برای نقل قول [RFQs] و ارائه دروازه‌ای برای معیارهای بین‌المللی و منابع اطلاعاتی استفاده می‌کنند. مراکز SPX همچنین تشویق می‌شوند تا روش‌ها و رویکردهای SPX را با هدف ردیابی فرصت‌های پیمانکاری فرعی و تقویت تمرکز بر تعامل خریدار با هدف نهایی تطبیق خریداران با تأمین‌کنندگان پروفایل انجام دهند. هر بانک داده سازمانی شامل بیش از 60 نقطه داده است که در پایگاه داده SPX Profile جمع آوری و ضبط می شود. به روز رسانی دوره ای داده ها تضمین می کند که پایگاه داده پروفایل SPX وضعیت خود را به عنوان یک پایگاه داده مرجع دقیق برای به هم رساندن خریدار و تامین کننده در کشورهای مربوطه حفظ می کند. تا به امروز، پایگاه داده SPX Profile که از طریق نرم افزار آنلاین SPX MIS قابل دسترسی است، شامل بیش از 7000 شرکت است که عمدتاً در زیربخش های فلزات، پلاستیک، ماشین آلات، تجهیزات الکترونیکی و قطعات فعالیت می کنند.





ارزیابی



معیار UNIDO SPX عملکرد و عملکردهای عملیاتی، تولیدی و نوآورانه یک شرکت را با سایر شرکت‌های با اندازه و نوع مشابه مقایسه می‌کند. این به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا به طور عینی کسب‌وکار خود را ارزیابی کنند، به وضوح ببینند که در رابطه با رویه‌های بین‌المللی در بخش خود در چه جایگاهی قرار دارند، و کجا باید برای برآورده کردن نیازهای خریدار ارتقا پیدا کنند.



برنامه SPX با دو شریک بین‌المللی پیشرو، Winning Moves® و PROBE کار می‌کند تا اطمینان حاصل کند که شرکت‌ها هنگام انجام فرآیند محک زدن به بهترین سیستم و داده‌های سطح کارخانه دسترسی دارند. مراکز SPX همچنین شراکت استراتژیک با خریداران عمده ایجاد می کنند تا نیازهای خرید و تدارکات آنها را تعیین کنند تا SME های محلی را در مسیر تبدیل شدن به تامین کنندگان رقابتی آن محصولات راهنمایی کنند. به طور فزاینده ای، فرآیند محک زدن SPX به خریداران در برنامه های توسعه تامین کننده مربوطه کمک می کند.







 



تعامل خریدار SPX



برنامه SPX برای پیوند دادن خریداران و تامین کنندگان از طریق همرسانی وجود دارد و این برنامه به تامین کنندگان کالاها و خدمات دسترسی پیدا می کند و به خریداران ملی و بین المللی فرصتی یکجا برای محدود کردن سریع جستجوی تامین کنندگان معتبر محلی ارائه می دهد. SPX خریدار را قادر می‌سازد تا پاسخ‌های RFQ را دعوت کرده و دریافت کند، به خود اطلاع دهد که کدام شرکت‌ها فعالانه به دنبال رسیدن به استانداردهای کلاس جهانی از عملکرد و عملکرد هستند و بهترین راه را درک کنند که چگونه از فعالیت‌های بهبود کسب‌وکار تامین‌کننده برای مزیت متقابل حمایت کند. پشتیبانی فنی از دفاتر SPX مربوط به شناسایی فرصت‌های خرید/پیمانکاری فرعی، دسترسی به خریداران اصلی و ارائه کمک به شرکت‌های کوچک و متوسط/شرکت‌های تامین‌کننده در انجام الزامات قرارداد فرعی تعیین‌شده توسط خریداران در کشورهای مربوطه است. تعامل خریدار SPX و توسعه فرصت شامل تعدادی ماژول ظرفیت سازی است که هدف آنها حمایت از مراکز SPX در تعامل با خریداران به منظور تحقق فرصت های همرسانی با تامین کنندگان بالقوه است. SPX Buyer Engagement یک «رویکرد گام به گام» را در تعامل با خریداران ارائه می‌کند، نحوه تعامل و جستجوی اطلاعات از خریداران را توصیه می‌کند و در نهایت فرصت‌های همرسانی را به SMEها ارائه می‌کند. با اشاره به مراحل مختلف تعامل خریدار و تامین کننده، به جنبه های مختلف توسعه فرصت خریدار و فرآیند همسان سازی نگاه می کند. شرکت های پیمانکاری کار را به پیمانکاران فرعی ارائه می‌دهند، بنابراین تامین کنندگان را قادر می سازند تا با آنها قرارداد ببندند و در مورد قراردادهای بلندمدت، تداوم اقتصادی خاصی را برای آنها تضمین کنند. اگر چنین بنگاه‌هایی بخواهند تامین‌کنندگانشان نیازهایشان را تا حد ممکن برآورده کنند، باید از آنها در فرآیند توسعه حمایت کنند.



اشتراک گذاری
نویسنده